Je hebt Javascript nodig om deze website te kunnen gebruiken. Pas je browserinstellingen in om verder te gaan!

Ontwikkelpaden voor het funderend onderwijs afgerond: inzichten, opbrengsten en nut voor de sector

We brachten alle functies, routes en opleidingen in PO en VO samen in overzichtelijke ontwikkelpaden. Het resultaat helpt scholen en overstappers bij keuze, begeleiding en subsidieaanvragen.
Nieuwsberichtontwikkelpadenministerie szwrouteszij-instroomexpertise

Ontwikkelpaden in beeld gebracht

De komende jaren blijven scholen te maken hebben met personeelstekorten, instroom vanuit andere sectoren en medewerkers die zich willen verdiepen of een andere richting zoeken hebben daarom extra aandacht nodig. Toch blijkt het vaak onduidelijk welke route iemand kan volgen naar een bepaalde functie, welke opleiding daarbij past en hoe scholen subsidies kunnen benutten.

Met die vragen gingen we aan de slag, vanuit een opdracht van het ministerie van SZW. Ons team bracht structuur in het opleidingsaanbod voor het primair en voortgezet onderwijs, legde de routes vast en zorgde dat het geheel bruikbaar werd voor zowel subsidieverstrekker als scholen en overstappers.


Onze rol en expertise

Bij de start van het project bleek dat informatie verspreid was over veel bronnen. Er bestond onduidelijkheid over de noodzakelijke opleiding of de gewenste opleiding voor een bepaalde functie. Er bestonden verschillende opvattingen over de definitie en inhoud van bepaalde functies. En opleidingsroutes stonden niet altijd volledig geregistreerd.

Wij brachten hierin orde door:

  • per functie uit PO en VO te bepalen welke opleidingen relevant zijn

  • onderscheid te maken tussen basisopleidingen, specialisaties en aanvullende scholing

  • zicht te krijgen op deeltijdvarianten en zij-instroomtrajecten

  • alle opleidingen te koppelen aan Leeroverzicht.nl

  • te controleren of routes formeel geregistreerd stonden, en deze waar nodig te laten vastleggen (zoals de ZiB-routes)

  • helder te maken op welke onderdelen de SLIM-subsidie kan worden aangevraagd

Deze aanpak gebeurde in nauwe afstemming met sectororganisaties, opleiders en vakbonden. Hierdoor konden we het geheel ook afstemmen op de dagelijkse praktijk in het onderwijsveld.


Het eindproduct: overzichtelijke ontwikkelpaden

Het project resulteerde in een compleet overzicht van functies, routes en opleidingen. De ontwikkelpaden laten zien hoe iemand kan instromen als bijvoorbeeld onderwijsassistent, conciërge of docent, maar ook hoe doorstroom richting leraarondersteuner of schoolleider eruitziet.

De interactieve pdf met alle visualisaties en functie-informatie geeft in één keer een beeld van het totale landschap van het funderend onderwijs. (Visuele weergave: Sectorale Ontwikkelpaden Funderend Onderwijs – juni 2025)

Visuele weergave ontwikkelpaden

Elke functie in het overzicht is gekoppeld aan opleidingen die passen bij de taken en verantwoordelijkheden die op de betreffende pagina’s zichtbaar zijn. De informatie sluit aan bij de praktijk van scholen, omdat alle opleidingen in deeltijd te volgen zijn en te combineren zijn met werk.


Oplossen van een knelpunt: registratie van ZiB-routes

Een belangrijke opbrengst is dat de routes voor zij-instroom nu bijna allemaal officieel geregistreerd staan. Voorheen waren er grote verschillen in de manier waarop deze routes geregistreerd waren, of soms zelfs helemaal niet geregistreerd waren. Dit hebben we recht getrokken. En dankzij de snelle actie van de opleidingsinstellingen hierin, kunnen scholen nu:

  • de SLIM-subsidie aanvragen

  • overstappers snel en correct informeren

  • personeel stimuleren zich door te ontwikkelen

Met deze stap hopen we overzicht gecreëerd te hebben, zodat meer mensen zich kunnen blijven ontwikkelen.


Tot slot

Met dit project hebben we het funderend onderwijs een gereedschap gegeven dat toegankelijk is voor scholen, regio’s en overstappers. De ontwikkelpaden maken het overzichtelijker om gericht te leren, door te groeien en nieuwe collega’s goed te begeleiden.

Geschreven door
Wolf

Wolf

Programmacoördinator

Gepubliceerd op
Laatst bijgewerkt op

Verder lezen
Trainees in onderwijs draagt bij aan het onderwijssymposium van D66 en de Jonge Democraten
Trainees in onderwijs sprak op 20 september bij het Onderwijssymposium van D66 over talent aantrekken en behouden, en gaf hiermee input voor het nieuwe politieke kompas.
traineesworkshoponderwijssymposiumpolitiek kompas
We bereiken meer mensen dan we meten: veranderend zoekgedrag bij het Onderwijsloket
Steeds meer mensen vinden hun antwoord op vragen over werken in het onderwijs via AI-tools zoals ChatGPT en Perplexity. Dat betekent dat de informatie van het Onderwijsloket waarschijnlijk meer mensen helpt dan de cijfers laten zien. Lees hoe dit veranderende zoekgedrag onze aanpak beïnvloedt.
onderwijsloketdatawebsitebezoekersaioriëntatie op de overstap
Campagneblog Werken met de Toekomst – terugblik op de tweede flight
Op 8 september ging de tweede flight van de publiekscampagne Werken met de Toekomst van start. De campagne had als doel om werken in het onderwijs opnieuw zichtbaar te maken voor een brede doelgroep — van studiekiezers tot potentiële overstappers uit andere sectoren. Nu, ruim een maand later, is het tijd om terug te kijken: wat heeft de campagne teweeggebracht?
nieuwsklantreisachter de schermenmedia

Heb je vragen, opmerkingen of ideeën?

Heb je na het lezen van dit item een vraag, idee, of opmerking die je met ons wilt delen? Of sta je te trappelen om samen met ons iets op te zetten? We horen het graag!

neem contact op

Blijf op de hoogte

Ontvang periodieke updates over onze projecten

Door je in te schrijven voor onze nieuwsbrief, ga je akkoord met onze privacy voorwaarden.