Je hebt Javascript nodig om deze website te kunnen gebruiken. Pas je browserinstellingen in om verder te gaan!

Campagneblog Werken met de Toekomst – terugblik op de tweede flight

Op 8 september ging de tweede flight van de publiekscampagne Werken met de Toekomst van start. De campagne had als doel om werken in het onderwijs opnieuw zichtbaar te maken voor een brede doelgroep — van studiekiezers tot potentiële overstappers uit andere sectoren. Nu, ruim een maand later, is het tijd om terug te kijken: wat heeft de campagne teweeggebracht?
Nieuwsberichtnieuwsklantreisachter de schermenmedia

Meer mensen in beweging

In deze tweede flight van Werken met de Toekomst zijn enkele aanpassingen doorgevoerd ten opzichte van de eerste campagneperiode in januari en februari. Zo werd het beeldmateriaal ook op televisie getoond, werkten de influencer­groepen Bankzitters en Laatkomers mee, en richtte de campagne zich — naast zij-instromers — ook nadrukkelijk op studiekiezers via sociale media.

Tussen 8 september en 17 oktober kwamen er 662 nieuwe adviesvragers bij het Onderwijsloket. Dat is 51,8% meer dan in dezelfde periode vorig jaar — ruim anderhalf keer zoveel. De campagne wekt dus niet alleen nieuwsgierigheid, maar zet mensen ook daadwerkelijk aan tot actie.

De grootste stijging zien we in het aantal mensen dat direct een gesprek inplant met het Onderwijsloket (zie afbeelding). Een belangrijke reden hiervoor is dat we, met de lessen uit de eerste flight, meer hebben ingezet op ingeplande gesprekken. Zo kunnen we de piek aan adviesvragers beter spreiden en kunnen geïnteresseerden direct actie ondernemen zodra hun interesse is gewekt. Net als tijdens de eerste flight konden adviesgesprekken ook via het campagneplatform worden ingepland. In totaal kwam 32% van de afspraken via dat platform tot stand.

Brede interesse in verschillende onderwijssectoren

Uit de adviesvragen blijkt dat er belangstelling is voor alle onderwijssectoren (zie afbeelding). Opvallend is dat potentiële overstappers in 33% van de gevallen interesse tonen in meerdere sectoren. Dat laat zien dat de campagne breed aanslaat en dat de interesse in het onderwijs verder reikt dan alleen de meest zichtbare sectoren.

Campagneplatform goed voor een derde van alle bezoekers

Ook de websitecijfers van het Onderwijsloket laten een duidelijke stijging zien ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Gedurende de campagneperiode steeg het aantal websitebezoekers gemiddeld met 5%. De grootste toename was te zien in de twee weken na de publicaties van de Laatkomers en de Bankzitters. Hun humoristische kijk op het leraarschap zorgde voor veel verkeer naar het Onderwijsloket. In die periode lag het aantal bezoekers 28% hoger dan een jaar eerder.

Opvallend is dat ook het aantal pageviews met 81% toenam. Dat betekent dat bezoekers tijdens de campagne per bezoek meer pagina’s bekeken dan buiten de campagneperiode.

Geïnteresseerden vonden hun weg via het campagneplatform naar het Onderwijsloket goed: ruim een derde van alle bezoekers kwam via het platform bij het Onderwijsloket terecht. Dit aandeel lag hoger dan tijdens de eerste flight. Op het hoogtepunt van deze tweede campagneperiode had het Onderwijsloket bijna twee keer zoveel bezoekers via het campagneplatform als tijdens het piekmoment van de eerste flight (zie afbeelding).

Aantal bezoekers van Onderwijsloket.com die via het campagneplatform zijn gekomen. Duidelijke pieken in januari/februari (eerste flight) en in september/oktober (tweede flight).

Aantal bezoekers van Onderwijsloket.com die via het campagneplatform zijn gekomen. Duidelijke pieken in januari/februari (eerste flight) en in september/oktober (tweede flight).

Meer verkeer naar de regioloketten

Ook op regioloketten.onderwijsloket.com, waar bezoekers een regionaal loket kunnen vinden, zagen we een grote stijging in bezoekersaantallen. Er waren tijdens de campagne 132% meer bezoekers dan in de 4 weken voor de campagne. De meeste bezoekers klikten vervolgens door naar:

Impact en vooruitblik

Op dit moment merken we bij het Onderwijsloket nog steeds de impact van de campagne: de agenda’s van onze adviseurs zitten de komende weken nog vol ingeplande gesprekken. We verwachten dat de aantallen daarna weer iets zullen afnemen, al blijven er veel mensen geïnteresseerd in werken in het onderwijs.

De combinatie van tv-spotjes, influencers en online targetting blijkt een effectieve formule om mensen te inspireren én in beweging te brengen richting het onderwijs.

De komende periode gebruiken we om de resultaten verder te analyseren en te vertalen naar nieuwe inzichten voor toekomstige campagne-activiteiten.

Werken met de Toekomst heeft het onderwijs weer volop in de schijnwerpers gezet — en dat blijven we graag doen.

Geschreven door
Isa

Isa

Adviseur

Sabine

Sabine

Teamleider en adviseur

Gepubliceerd op
Laatst bijgewerkt op

Verder lezen
Campagneblog Werken met de Toekomst – halverwege 2e flight
Sinds 8 september loopt de tweede flight van de publiekscampagne Werken met de Toekomst. Deze flight zou in eerste instantie vooral gericht zijn op studiekiezers, maar heeft in de praktijk ook een extra impuls gekregen voor de doelgroep zij-instromers. Daarmee zetten we als sector opnieuw een brede groep mensen in beweging die nieuwsgierig zijn naar een loopbaan in het onderwijs.
nieuwsklantreisachter de schermenmedia
Campagneblog Werken met de Toekomst – start tweede flight
Na een succesvolle eerste flight in januari en februari is het deze week tijd voor de volgende stap: de tweede flight van de publiekscampagne Werken met de Toekomst. De doelen van de campagne zijn onveranderd: we willen werken in het onderwijs in een positief maar realistisch daglicht stellen, en mensen die overwegen de stap te zetten naar het onderwijs de weg wijzen naar het juiste loket voor informatie en advies.
nieuwsklantreisachter de schermenmedia
Ontwikkelpaden voor het funderend onderwijs afgerond
We brachten alle functies, routes en opleidingen in PO en VO samen in overzichtelijke ontwikkelpaden. Het resultaat helpt scholen en overstappers bij keuze, begeleiding en subsidieaanvragen.
ontwikkelpadenministerie szwrouteszij-instroomexpertise

Heb je vragen, opmerkingen of ideeën?

Heb je na het lezen van dit item een vraag, idee, of opmerking die je met ons wilt delen? Of sta je te trappelen om samen met ons iets op te zetten? We horen het graag!

neem contact op

Blijf op de hoogte

Ontvang periodieke updates over onze projecten

Door je in te schrijven voor onze nieuwsbrief, ga je akkoord met onze privacy voorwaarden.